Nu de draken van Daenerys groter en groter worden, heeft ze steeds meer interactie met hen. Ze rijdt erop, beklimt ze en roept “Dracarys!” naar ze.

In de aflevering van afgelopen zondag zagen we Drogon, haar grootste en meest geliefde draak, meer in actie dan ooit tevoren. In die aflevering rijdt Daenerys op hem over het slagveld terwijl hij links en rechts Lannisters met vuur bespuwd.

Maar hoeveel werk zit er in zo’n scene? Hoe zorg je ervoor dat de rit van Daenerys op de draak er echt uitziet?

Business Insider sprak onlangs met Sven Martin, de ‘Father of Dragons’. Martin is de baas van de afdeling visuele effecten van Pixomondo Studios en werkt al sinds het tweede seizoen van Game of Thrones aan de draken.

Dit heeft Martin te zeggen over de moeilijkheden bij het animeren van een draak als er iemand op zit:


“De interactie met hoofdrolspelers is altijd het moeilijkste en meest linke gedeelte. Er gebeurt dan zoveel."

Foto: HBO

"In seizoen twee oefende ze [Daenerys] bijvoorbeeld een hele scène met een klein poppetje op haar schouder", zegt Martin. "En daarna haalden we het poppetje eraf en moest ze tegen het niks spelen en dat is heel moeilijk voor acteurs. Want als je je aan het concentreren bent op je tekst moet je je ook nog voorstellen waar de draak is."


"Als het alleen een scène is met een dialoog of Dany die tegen haar draken praat, dan is het belangrijk dat ze [actrice Emilia Clarke] weet waar ze heen moet kijken . . . waar de ogen van de draken zich zouden moeten bevinden."

Foto: HBO

Als Clarke niet weet waar ze moet kijken, dan ziet de scène er niet goed uit als de draken er eenmaal ingemonteerd worden door Pixomondo. Maar Martin is heel dankbaar dat Clarke een absolute professional is als het aankomt op interactie met een draak.


“Het is belangrijk dat je een model hebt van het lichaam van een draak op de set en dat de acteur contact kan maken met de hand. Dus als de acteur de draak aanraakt, dat de hand zich dan beweegt in de richting en de manier waarop dat zou moeten."

Foto: HBO

Martin zegt tegen Business Insider dat hij nooit heeft kunnen ingaan op uitnodigingen om op de set te komen. Dat komt omdat zijn team bij Pixomondo al hard aan het werk is met de draken om de show op tijd af te krijgen als de filmcrew aan het draaien is.


"Als Dany op de draak klimt en hem gaat berijden, proberen we ervoor te zorgen dat ze echt de bewegingen maakt die de draak later gaat maken."

Foto: HBO

"Om dat voor elkaar te krijgen doen we een pre-animatie", zegt Martin. "Normaal gesproken doen we de animaties na de opnames. Maar nu deden we de animatie eerst en werd de uitvoering op de set gedaan door een mechanische installatie die als een soort flight simulator dezelfde bewegingen deed. Dus Emilia reageerde echt op die bewegingen. Later monteerden we de draak naast en onder Emilia en paste dat perfect."


"Emilia maakte er een hele natuurlijke uitvoering van. Het is net als paardrijden. Er gebeurt zoveel met het lichaam van de berijder dat je niet achteraf de zaak kan bedriegen."

Foto: HBO

"Dany de interactie aan laten gaan met de draken is het allermoeilijkste om te maken. Er is wel veel voorbereidingstijd, maar het is heel technisch op de set met een flight simulator. En na de opnames moet dan ook het licht overeenkomen met de bewegingen van de draken."

Foto: HBO